Vijnana Yoga

Orit Sen Gupta is de oprichtster van Vijnana yoga.
Vijnana Yoga is ontstaan uit Ashtanga en Iyengar. De precisie van Iyengar wordt gecombineerd met de flow van Ashtanga. Daarnaast is er veel aandacht voor meditatie en pranayama (ademhalingsoefeningen). Het is een vorm van yoga waarbij de focus ligt op het centrum van het lichaam. Daardoor komt er bewustzijn, kracht en balans zowel mentaal als fysiek.

DE ZEVEN BASISPRINCIPES VAN VIJNANA YOGA

1. Het lichaam ontspannen
Ontspan het lichaam op een uitademing. Bij de inademing scan je lichaam van binnen uit en ontspan. Je lichaam behoort stabiel en rustig te worden. Ontspan van binnenuit.

2. De geest tot rust brengen
Observeer je ‘state of mind’, laat het er zijn zonder er een oordeel over te hebben. Word je gewaar en oefen vanuit je innerlijke stilte.

3. Intentie
Door de fysieke en mentale ontspanning kun je makkelijker je aandacht richten en geconcentreerd oefenen. Bereid je voor op de oefening door jezelf of iemand te visualiseren in de houding.

4. Gronden
Daar waar je de grond raakt laat je jezelf zinken. Hoe meer je leert gronden, hoe lichter je lichaam wordt en hoe minder moeite het kost om te bewegen.

5. Verbinden
Twee tegenovergestelde richtingen zijn altijd met elkaar verbonden.Ga omlaag om omhoog te gaan. Ga naar achter om voorover te gaan. Beweeg vanuit je centrum.

6. Ademen – Wees bewust van het in- en uitademen. Verleng bij de inademing, grond bij de uitademing. Adem in wordt breed, adem uit wordt stabiel en verbind. Soms is de ademhaling zacht, soms diep en lang. Ademhaling is er altijd.

7. Verlengen, expansie – Door het gronden op de uitademing, kun je verlengen en breed worden op de inademing en/of vice versa. Het lichaam beweegt als eenheid, ontspannen en verbonden.